Skip to content

Fått nog 2.0 2020

I samarbete med Sveriges Blåbandsförbund deltog vi i kampanjen Fått Nog 2.0! Den syftade framförallt till att stoppa beroendereklam och marknadsföringsbudskap från beroendeindustrin. Sveriges Blåbandsförbund var huvudansvariga och vi hjälpte framförallt till med materialbearbetning och spridning.

Stoppa den dolda beroendereklamen

Alkohol och andra droger möter oss nästan överallt i samhället. Reklamen för alkohol är påträngande och riklig i reklam-TV och sociala medier. Trots dess omfattning är den ändå omgärdad av en lång rad restriktioner och regler, bland annat är det förbjudet att rikta alkoholreklam till unga under 25. Trots detta exponeras en ung människa över 13000 gånger per år för alkoholreklam. Men det är mycket annat än reklam som påverkar oss. Drogpositiva budskap når oss genom många andra kanaler än regelrätt reklam. Personer med stort genomslag i sociala medier, Influencers, kan ha miljontals följare – inte sällan unga sådana. I alltför många fall tas då inte tillräckligt stort ansvar för hur användning av alkohol och andra droger visas upp. Bilder och videos som aldrig skulle godkännas om det gällde reklam, passerar här som del i yttrandefriheten.

De stora streamingsajterna producerar filmer och serier i stor mängd. Många av dessa skildrar droganvändning som något oproblematiskt. En enkel sökning på ordet ‘cannabis’ på någon av dessa stora sajter ger hundratals träffar. Många av produktionerna nöjer sig inte bara med att framställa drogen som harmlös, utan till och med ibland som nyttig och hälsosam. Vi vet att droganvändning orsakar stort lidande, för individen och för dennes familj och anhöriga. Detta är orsak till enorma kostnader för samhället. Enbart alkoholen kostar samhället över 100 miljarder kronor varje år. De är dags att fler tar ansvar för hur droganvändning skildras i populärkulturen.

Ungas välmående MÅSTE få gå före beroendeindustrins miljardvinster. Stoppa beroendereklamen nu!